Generelt

Generelt om løping i fjellet
Lange turer krever planlegging og en rekke personlige og objektive forutsetninger.

Forutsetninger

Det er en rekke forutsetninger for å kunne gjennomføre slike langturer i fjellet som er beskrevet her.

De personlige forutsetningene er god løpekondisjon, tilstrekkelig løpeteknikk fra trening på stier og lang erfaring fra fjellet.

Det vil være nødvendig å ha kapasitet til å kunne løpe flater og gå motbakker i mange timer.

Forutsetningene bør man teste på kortere turer, eller på turer det er mulig å avbryte eller forkorte enkelt.

Værforhold

Selv med gode personlige forutsetninger, kreves det i tillegg stabilt vær.

Siden løpingen ikke gir mulighet til å ha med mye ekstra tøy, bør værmeldingen være stabilt god.

Mitt utgangspunkt er da at hvis været likevel skulle slå om, vil det være mulig å komme til nærmeste hytte uten å fryse for mye.

Sikkerhet

En vrikket fot i fjellet er ikke til å spøke med, om været slår om og når man ikke har med særlig ekstra tøy. Den viktigste forebygging av fare er dermed å løpe tilstrekkelig defensivt til at man unngår skade.

Turene som er beskrevet her gjennomførte jeg alene, noe som naturligvis gir en ekstra risiko.

Jeg løper dermed kun slike turer i stabilt godt vær, starter tidlig om morgenen og følger stier med en del ferdsel.

Mobiltelefon og GPS synes jeg hører med i tillegg til kart og kompass.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *